Pierwszy samodzielny czarter w Chorwacji

Każdy sternik będzie miał w życiu taki dzień gdy zdecyduje się na pierwszy samodzielny czarter. Odpowiedzi na najczęstsze pytania czarterujących.

Jaki jacht wybrać?

Wybór jachtu zależy przede wszystkim od waszych preferencji. Możecie wybierać pomiędzy jachtami żaglowymi jednokadłubowymi, katamaranami, łodziami motorowymi. Dostępne są również stylowe gulety z napędem silnikowym oraz żaglami – te do wynajęcia tylko z obsługą.

Najczęściej bierze się pod uwagę wielkość, wiek i oczywiście cenę jachtu.

Weźcie pod uwagę skład załogi. Jeśli w załodze są dzieci to można wybrać jacht mniejszy, na którym nie będzie tłoczno z dziećmi a cena za wynajęcie będzie niższa. Jeśli macie w załodze osoby, które mogą potrzebować osobną koję to zastanówcie się nad wyborem jachtu z piętrową kabiną, albo wygodną koją w mesie.

Jeśli rejs będzie z osobami, które jeszcze nie żeglowały warto zastanowić się nad wyborem katamaranu, który nie przechyla się tak bardzo jak jachty jednokadłubowe i mniej kołysze. Katamaranem również łatwiej eksplorować miejsca z płytką wodą ze względu na małe zanurzenie. Jeśli jednak planujecie cumować w portach to katamaran podniesie koszty waszego rejsu, ponieważ ceny postoju w marinach będą wynosiły 1,5-2 razy więcej niż za jacht jednokadłubowy.

Warto pomyśleć jeszcze o kilku czynnikach jak wielkość zbiorników wody, wielkość kokpitu, dodatkowe wyposażenie np. dziobowy ster strumieniowy.

Chętnie pomożemy w wyborze najlepszego jachtu pod wasz rejs. Wystarczy do nas napisać. Im więcej szczegółów będziemy znali tym dokładniej dopasujemy czarter łodzi.

Na jaki okres dostajecie łódź w czarterze ?

Czartery w sezonie tj od końca maja do końca września dostępne są tylko od soboty do soboty.

Wszystkie jachty są przekazywane czarterującym w soboty ok godz. 16-17. Jeśli planujecie dotrzeć do mariny wcześniej to poinformujcie nas o tym. Przekażemy wiadomość armatorowi i jeśli tylko będzie miał możliwość to przygotuje jacht wcześniej. To będzie zależało m.in. od tego ile jachtów firma będzie miała do przygotowania na dany dzień i w jakim stanie zostaną one zdane przez poprzednich czarterujących.

Po rejsie należy zdać jacht czarterowy w sobotę rano, zwykle w godzinach 8-9. Ważne jest, aby wrócić do mariny dzień wcześniej w godzinach wieczornych (zwykle do godz. 18). Po pierwsze oszczędzi to wam stresu związanego z porannym wstawaniem i pędzeniem do mariny na check out, a po drugie w przypadku konieczności większego serwisu jachtu przed kolejnym czarterem pozwoli firmie przygotować się do naprawy i wykonać ją na czas, tak aby kolejna załoga otrzymała sprawny jacht w wyznaczonym czasie.

W przypadku mniejsze liczby dni w sezonie cena będzie policzona i tak za cały tydzień.

Poza sezonem możliwe są wynajmy krótsze niż tygodniowe i można wyczarterować jacht na kilka dni. Wtedy cena jachtu będzie adekwatna do okresu na jaki go wypożyczycie.

Jak dokonać rezerwacji jachtu ?

Jeśli już wybrałeś odpowiedni jacht to pora na rezerwacje. Składa się ona z dwóch etapów. Najpierw robimy wstępną rezerwację na kilka dni, tak abyś miał czas na organizację, rozmowy z załogą, rezerwacje biletów itp. Do kilku dni, jeśli jesteś zdecydowany to powinieneś potwierdzić czarter. Wtedy zamieniamy tzw opcję rezerwacyjną na rezerwacje jachtu. Od tej pory powinieneś uiścić do 5 dni pierwszą ratę za czarter jachtu. Wpłata jest gwarancją zarezerwowania jachtu na ciebie. Druga rata jest płatna od 6 do 4 tygodni przed odbiorem jachtu.

Co jeszcze będzie potrzebne przed wyjazdem na rejs ?

Przygotowania do rejsu to jeden z najprzyjemniejszych okresów. Przygotowanie trasy, zbieranie ciekawych informacji o miejscowościach, planowanie zakupów i odliczanie dni do wymarzonych wakacji.

Od strony formalnej, do 4 tygodni przed rejsem, powinieneś przysłać nam listę swojej załogi, którą przekażemy armatorowi. Na liście będą znajdowały się dane osób, które będą w danym okresie przebywały na morzu oraz nr licencji żeglarskiej i radiooperatora (nie musi to być ta sama osoba).

Otrzymasz też od nas voucher/boarding pass do odbioru jachtu.

Przed wyjazdem możesz podać nam planowany czas dotarcia do mariny. Może się zdarzyć, że obsługa firmy czarterowej będzie miała mniej pracy przy wydawaniu jachtów i przygotuje wasz jacht troszkę wcześniej.

Co znajduje się na wyposażeniu czarterowanego jachtu ?

Wszystkie oferowane przez nas jachty są wyposażone w pościel dla każdego członka załogi, naczynia do przygotowywania i spożywania posiłków (garnki, patelnie, talerze, szklanki, sztućce itp.), na każdym jachcie jest kuchenka, lodówka i zlew, łazienka, duże zbiorniki ze słodką wodą i bojler, który ją podgrzewa, środki asekuracyjne (kamizelki, szelki) dla całej załogi i ponton.

Na każdym jachcie znajdziecie także komplet map morskich na Chorwację, przewodnik żeglarski, kompas i przybory nawigacyjne. Radiostacja VHF, GPS, elektroniczne wskaźniki (log, wiatromierz) i elektryczna winda kotwiczna także są na każdym oferowanym do wynajmu jachcie.

Jeśli będziecie potrzebowali niestandardowego wyposażenia np. kamizelki dziecięce to poinformujcie nas o tym przed wyjazdem.

Szczegółowe wyposażenie techniczne łodzi otrzymacie podczas rezerwacji.

Po dotarciu do mariny – odbiór zarezerwowanego jachtu ?

Po przyjeździe na miejsce pora na formalności. Udaj się do biura armatora i zgłoś wasz przyjazd. Tam uzupełnisz dokumenty. Czasem mogą być potrzebne paszporty/dowody wszystkich załogantów, twoja licencja żeglarska i licencja radiooperatora VHF.

W biurze należy dokonać koniecznych opłat np. transit log / sprzątanie końcowe o ile nie uiściliście tego przelewem, podatku turystycznego za każdą osobę (7 Kun/osoba dorosła/doba) oraz musicie zdeponować kaucję zwrotną za jacht ew. ubezpieczenie kaucji.

Wszystkie te koszty będziecie znali jeszcze przed rezerwacją jachtu, tak że spokojnie – nie ma żadnych ukrytych opłat, które was zaskoczą.

Armator przekaże ci gdzie stoi wasz jacht i powie kiedy przyjdzie osoba z listą kontrolną, wg której zrobicie przejęcie jachtu (check in). Możesz już iść na jacht i w oczekiwaniu na człowieka z obsługi sprawdzić jacht we własnym zakresie. Potem razem przeglądniecie jeszcze raz wszystkie urządzenia i spiszecie protokół wyposażenia i stanu jachtu. Jeśli będziesz miał wątpliwości co do obsługi któregoś urządzenia to osoba z obsługi pokaże i wyjaśni wszystkie szczegóły. O przejmowaniu jachtu możecie poczytać na stronie check in.

Co z samochodem i zakupami na miejscu ?

W marinie zawsze są parkingi strzeżone, na których można bezpiecznie zostawić auto. Ceny wynoszą od 35 do 55 Euro za tydzień postoju.

Licząc się z kosztami możecie pozostawić auto poza mariną za darmo lub w niższej cenie. Zapytajcie nas przed wyjazdem.

Na terenie większości chorwackich marin są dostępne sklepy spożywcze, gdzie uzupełnicie zapasy przed rejsem. Ceny są porównywalne ze sklepami poza mariną. Nieco mniej zapłacicie za zakupy w dużych marketach na mieście.

Jeśli jednak wiecie co będziecie potrzebować a nie chcecie tracić czasu na chodzenie po sklepach w dniu przyjazdu to zakupy mogą być bezpłatnie dostarczone na jacht. Przed wyjazdem złożycie zamówienie w sklepie przez internet a w sobotę sklep dostarczy prowiant na wynajęty jacht. Zachęcamy – to oszczędność czasu i wybieracie tylko potrzebne produkty bez szukania po półkach.

Jak wygląda cumowanie w Chorwacji ?

Porty i mariny są bardzo ciasne. Standardowo staje się tutaj rufą do nabrzeża i wykorzystuje muring do cumowania. Przed wypłynięciem warto przyjrzeć się jachtom, które wpływają i wypływają, żeby zobaczyć o co chodzi w praktyce z muringiem. O sposobie stawania na muringu możecie również przeczytać na naszej stronie w Bazie wiedzy.

Pamiętajcie, żeby wyznaczyć w załodze osoby, które będą pomagały przy danym manewrze. Będą potrzebne osoby na cumy, muring i odbijacze.

Jak płacić za mariny i postoje – Kuny czy Euro ?

Oficjalną walutą Chorwacji jest Kuna i taką walutą jest najkorzystniej płacić. Jednak zdecydowana większość portów i dzierżawcy zatok pobierają również opłatę w Euro. Warto się wcześniej upewnić co do kwoty, ponieważ przelicznik na Euro może być nieopłacalny. Jednak tak czy inaczej jeśli braknie wam Kun to wszędzie możecie się rozliczyć europejską walutą.

Gdzie cumować podczas rejsu -porty czy kotwicowiska ?

Wzdłuż wybrzeża jest mnóstwo portów, które oferują miejsca do cumowania przy brzegu. Prawie wszystkie są wyposażone w przyłącza wody i prądu, tak żeby uzupełnić zapasy. Postój w porcie jest przyjemny gdy chcemy przebywać w pobliżu cywilizacji, gdy mamy na pokładzie dzieci, które muszą się wyszaleć po całym dniu spędzonym na wodzie albo po prostu jesteśmy w ładnym mieście i stoimy z widokiem na starówkę – wtedy zdecydowanie warto.

Jednak żeglując po chorwackim Adriatyku warto spędzić kilka nocy na kotwicy w miejscowych zatokach. Tam gdzie nie dochodzi szum i światła ulic, aby w nocy podziwiać gwiazdy i delektować się łagodnym pluskiem wody. Zatoki mają też tą przewagę, że w każdej chwili możecie wskoczyć do morza i wziąć orzeźwiającą kąpiel.

Wybierajcie zatoki osłonięte od wiejącego lub planowanego wiatru, tak aby nie być spychanym na brzeg. O technice kotwiczenia przeczytacie w naszej Bazie wiedzy.

Jak wygląda powrót do mariny i zdanie jachtu ?

Jacht zwraca się w sobotę, jednak prawie zawsze koniecznością jest, aby wrócić czarterowanym jachtem do portu macierzystego w piątek w godzinach późno popołudniowych. Taki zapis będziecie też mieli w umowie czarterowej. To pozwoli na spokojne spakowanie się i przygotowanie do sobotniego zdania jachtu.

Pamiętajcie, żeby przed powrotem uzupełnić zbiornik paliwa do stanu z jakim odbieraliście jacht. Trzeba wziąć poprawkę na czas spędzony na stacji paliw w piątkowe popołudnie. Wszyscy czarterujący wracają do marin w ten sam dzień i często przed stacjami tworzą się kolejki, które mogą wam zabrać trochę czasu.

Po powrocie do mariny pamiętajcie, że najczęściej powinniście stanąć na tym samym miejscu, z którego odbieraliście jacht. Zgłoście firmie czarterowej, że już jesteście. Zapytają was czy wszystko było w porządku z jachtem i być może pod jacht wejdzie nurek, żeby sprawdzić stan kadłuba. Oficjalnie z check listą zdacie jacht w sobotę rano.

 

I pytanie, które pojawia się najczęściej przy pierwszym czarterze jachtu:

Czy wystarczy prądu w akumulatorach na jachcie ?

Kiedy wyłączać lodówkę, które światła pobierają najwięcej prądu. Wszyscy żeglarze o to pytają. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Elektronicy czasem obliczają, że powinno wystarczyć na tyle i tyle godzin, ale to często tylko teoria bez dokładnych pomiarów.

Na jachcie jest zawsze więcej niż jeden akumulator. Jeden służy do rozruchu silnika a pozostałe do obsługi urządzeń, a pracujący silnik je ładuje. Jak te zasilające jachtowe urządzenia się rozładują to trzeba po prostu odpalić silnik i je naładować lub stanąć na noc w porcie i podłączyć się do prądu. Ale po to jest na jachcie kilka akumulatorów, żeby w założeniu wystarczyły do komfortowego życia na pokładzie.

Nie zatrzymując się portach z możliwością doładowania warto codziennie odpalić silnik na godzinę lub dwie do podładowania akumulatorów. Nie polecam jednak rozłączania co chwilę lodówki, bo prądu za wiele nie oszczędzicie a możecie stracić zapasy jedzenia, które po prostu się zepsuje.

Gdyby rozładował się akumulator startowy, a serwisowe będą naładowane to możecie przełączyć akumulatory do rozruchu. Przedstawiciel armatora podczas przekazywania jachtu pokaże jak to należy prawidłowo zrobić.

 

Na wszystkie wasze pytania związane z pierwszym samodzielnym czarterem chętnie odpowiemy jak będziecie stali przed wyborem jachtu. Zapraszamy do korzystania z naszych czarterów.