Czarter jachtów w Chorwacji – małe vademecum


Małe vademecum dla wybierających czarter jachtów w Chorwacji

 

 

Propozycja na czarter jachtów w Chorwacji przedstawia Wam zawsze kilka jachtów do wyboru. Wybierając jacht do czarteru głównie kierujecie się wielkością jachtu, tak żeby mieć jak największy komfort podczas rejsu, istotną rolę odgrywa cena, wiek i port rozpoczęcia. Mając przed rejsem plan gdzie chcecie dotrzeć możecie wstępnie ustalić trasę. W Chorwacji czasem jest tak, że port oddalony o godzinę jazdy samochodem umożliwia żeglowanie po zaplanowanym obszarze, a wybór z innego portu będzie powodował np. dzień straty w dopłynięciu do tego miejsca i pod koniec rejsu kolejny dzień spędzony na powrocie do portu. Warto więc nieraz wybrać nieco inny jacht, niż zaplanowany, ale za to rozpocząć z miejsca, które pozwoli zrealizować trasę rejsu.

czartery jachtów w chorwacji vademecum

Wybór modelu jachtu nie nastręcza wielu problemów. Czarter jachtów w Chorwacji pozwala na wybór spośród prawie wszystkich marek produkowanych na świecie. Wszystkie jachty oferowane do czarteru są wyposażone tak, żeby zapewnić załodze jak największy komfort podczas pobytu ja jachcie i są podobnie wyposażone.

 

 

Na każdym jachcie jest możliwość wyboru dodatkowych opcji przy czarterze. O ile na wszystkich jachtach ponton jest w standardzie to najczęściej silnik do pontonu jest dodatkową opcją. Jeśli planujemy rejs po zatokach to warto wypożyczyć silnik, to znacznie usprawnia komunikację między jachtem a lądem. Do każdego jachtu armatorzy oferują też możliwość wynajęcia dodatkowych żagli (spinaker, genaker), routera do internetu oraz innych dodatków, które będą przedstawione w ofercie na czarter jachtu.

 

Przy przejmowaniu jachtu do czarteru od armatora czarterujący zobowiązany jest zdeponować kaucję jako zabezpieczenie na poczet ewentualnych uszkodzeń. Jeśli jacht będzie zwrócony w terminie i niepogorszonym stanie kaucja natychmiast wraca do czarterującego. Wiele firm stosuje alternatywę kaucji w postaci bezzwrotnego ubezpieczenia kaucji, które zastępuje kaucję zwrotną lub znacznie ją redukuje. Ubezpieczenie kaucji daje też spory komfort, że w razie awarii czarterujący nie poniesie dodatkowych kosztów.

 

Sama procedura przejmowania jachtu jest opisana tutaj. Należy zapoznać się ze wszystkimi urządzeniami na jachcie i sprawdzić ich stan i działanie w porcie. Jeśli coś wzbudza Wasze obawy to koniecznie przedyskutujcie to z przedstawicielem armatora, który wydaje jacht i ewentualne uwagi wpiszcie do protokołu przejęcia. Ustalcie też kiedy musicie wrócić do portu przed zdaniem jachtu.

 

Przed wypłynięciem koniecznie odbierzcie od armatora prognozę pogody dla rejonu, po którym zamierzacie żeglować. Jeśli macie dostęp do internetu to prognozę dla Adriatyku można sprawdzać na bieżąco na www.meteo.hr .

 

Żeglując po Chorwacji zapoznajcie się w porcie ze sposobem cumowania. Najpopularniejszą metodą jest stawanie rufą do nabrzeża przy pomocy muringów. Jest to wygodny sposób, ponieważ mamy łatwe zejście z rufy na ląd, natomiast przy wietrznej pogodzie i zafalowanej wodzie wymaga nieco sprawności załogi. Warto przetrenować z załogą w porcie przejęcie muringu i przeniesienie go z rufy na dziób.

 

Wybór portów i miejsc do cumowania jest olbrzymi. Na każdym jachcie przeznaczonym do czarteru znajdziecie komplet map i przewodnik żeglarski, a tam najważniejsze informacje o tych miejscach. Warto wiedzieć , że cumując w porcie tylko po to żeby uzupełnić prowiant nie musicie płacić za taki postój. Trzeba znaleźć osobę obsługującą port i ustalić ile macie czasu na bezpłatny postój. Zwykle jest to 1-3 godzin.

 

Stając w zatokach wybierajcie te najlepiej osłonięte i takie, w które nie będziecie wpychani przez wiatr i fale. Kotwicząc pamiętajcie, żeby wydać przynajmniej trzykrotnie większą długość łańcucha niż wynosi głębokość. W zatokach w sezonie można znaleźć także bojki cumownicze. Bojki wystawiają i obsługują sezonowi dzierżawcy zatok. Za opłatą można do nich cumować. Jeśli stając na kotwicy lub cumując do bojki wywozicie cumę na brzeg to pamiętajcie, żeby nie ciągnąć cumy przez połowę zatoki. Rufa powinna być jak najbliżej brzegu, tak żeby komuś nie przyszło do głowy przepłynąć między brzegiem a Waszym jachtem. Dobrą praktyką jest oznaczenie liny pałeczkami fluorescencyjnymi lub odblaskami. Nocą często załogi wracają pontonami na jachty i to ograniczy im możliwość przeżycia niespodziewanej kąpieli.

 

Przed powrotem do portu pamiętajcie, żeby uzupełnić paliwo i zostawcie na to rezerwę czasową. Wszystkie jachty do czarteru wracają do portu macierzystego w piątek wieczorem i każdy przez zdaniem jachtu tankuje go w piątek po południu.

czarter jachtów w chorwacji vademecum czarterującego

 

Zapraszamy do korzystania z naszej oferty na czarter jachtów w Chorwacji